donderdag 25 september 2014

PICC lijn plaatsen

Vandaag, donderdag 25 september 2014 had ik om 10.00 uur een afspraak op de zorgafdeling 3b Hematologie van het ziekenhuis van het VUmc voor het inbrengen van een PICC lijn.

Terwijl ik zat te wachten toen ik me bij de receptie had aangemeld kwam dr Otto Visser langs, hij vertelde me dat ik morgen (vrijdag 26 september) wordt opgenomen en dat er zaterdag begonnen wordt met de chemokuur van 6 dagen. Jeetje, dat is snel. Ik was wel voorbereid op de behandeling, maar praktisch moest ik nog wat regelen en wat spulletjes kopen voor mijn ziekenhuis opname van waarschijnlijk ruim een maand tijd.

Het inbrengen van de PICC lijn ging lekker vlot en pijnloos. De leukaferese verpleegkundige vertelde in stapjes wat ze ging doen, ze werd geassisteerd door een andere verpleegkundige. Het schoonmaken van de arm en afdekken van de rest van mijn lichaam nam de meeste tijd in beslag. Er werd natuurlijk super steriel gewerkt, ik kreeg ook een mutsje op en een mondkapje voor. Na afloop moest er alleen nog een röntgenfoto gemaakt worden om te kijken of alles op de goede plek zat.
Na de röntgenfoto kreeg ik nog een intake gesprek, scheelt morgen weer tijd zodat ik me morgen pas om 12.00 uur op de afdeling hoef te melden i.p.v. 10.00 uur. Dan weet ik ook welke kamer en bed ik krijg. Om infecties en complicaties te voorkomen is alles op de afdeling super steriel, er zijn heel veel regels en maatregelen om narigheid te voorkomen. Alle patiënten die er rondlopen of liggen hebben een ernstige vorm van leukemie en door de chemo hebben ze een zeer lage weerstand.

UPDATE:

Ik heb de afspraak met de pruikenmaakster kunnen verzetten, ze komt vrijdagmiddag om 14.30 uur naar het ziekenhuis. Verder heb ik gelukkig nog alle spulletjes (zoals extra onderbroeken, pyjama's en een badjas) kunnen kopen. Je moet een hele voorraad hebben zodat het bezoek een keer in de week alle was kan meenemen.
Ik ben er helemaal klaar voor, wordt weer vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten