dinsdag 3 december 2013

Controle Hematologie VUmc

Vandaag dinsdag 3 december 2013, uitslag en gesprek bij de polikliniek Hematologie van het VUmc.
Op 12 november jl heb ik alreeds bloed laten prikken. Toen ging het behoorlijk mis tijdens het prikken, er werd namelijk een zenuw geraakt. Ik heb er ruim 2 weken last van gehad, nu gelukkig weer helemaal genezen.

Normaal gesproken is de 4 maandelijkse controle altijd op een woensdag gepland, vandaag bij uitzondering dus op dinsdag. Waarom weet ik ook niet! Gelukkig woon ik op fietsafstand van het VUmc, de afspraak 's ochtends om 10.30 uur bleek niet te kloppen. De artsen waren 's middags pas aanwezig voor het spreekuur. Gelukkig was het droog en mooi weer om even op en neer naar huis te fietsen.

Om 13.30 uur meldde ik me weer bij de balie van receptie W op de 6de etage. Even later werd ik opgehaald door mevr. dr C. Klerk, zij behoort tot de junior staf en we waren elkaar nog niet eerder tegengekomen. Waarschijnlijk heeft dat met de dinsdag te maken, dan is er een hele andere samenstelling van artsen dan op de woensdag.

Dr Klerk was erg enthousiast en had goed nieuws voor me, de uitslagen waren voor het merendeel stabiel gebleven en ze was blij en verrast om mij zonder hulpmiddelen zien te lopen (dat laatste heeft ze in mijn dossier gelezen).
Het IgM was net als 4 maanden geleden nog steeds 5.4, weliswaar is dat veel te hoog, maar gelukkig zonder schadelijke gevolgen. De leuco's blijven wel nog steeds aan de lage kant, maar ze zijn gelukkig weer wat gestegen van 4.6 (op 7 augustus) naar 4.8 in 4 maanden tijd. Ik ben blij dat er geen gekke afwijkingen/veranderingen zijn gevonden tijdens het bloedonderzoek zodat ik nu met een gerust hart op vakantie kan gaan voor langere tijd.

Na afloop kreeg ik nog een print mee van alle bloeduitslagen van de laatste 16 maanden. Deze heb ik nodig voor mijn vakantie in Zuidoost Azië, mocht er iets met mij gebeuren en ik belandt in een ziekenhuis, dan heb ik voor de zekerheid een klein dossier met de belangrijkste gegevens (diagnose, behandeling, medicijnen en bloedonderzoeken) van de afgelopen jaren bij de hand.
Wat me wel opviel toen ik het overzicht bekeek, is dat de uitslagen/waardes met name van de Follow-Up Mproteïne van december t.o.v april/augustus, de laatste 2 jaar telkens iets afwijken. Misschien heeft het wel met de temperatuur te maken. De maand december, en ook januari t/m maart, zijn niet mijn favoriete maanden in Nederland qua weer en temperatuur. Vandaar dat ik ook ga overwinteren in Zuidoost Azië.

Volgend jaar op woensdag 2 april weer terug voor controle, ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten