maandag 20 april 2015

Controle polikliniek Hematologie - VUmc

Vandaag, 20 april 2015 weer bloedprikken polikliniek Hematologie en daarna de uitslag en gesprek met dr E. Meijer, internist/hematoloog VUmc.

Het bloedprikken ging gelukkig weer in één keer goed, echt wonderbaarlijk. Het was erg druk, het spreekuur liep behoorlijk uit. Ik had om 11.15 uur een afspraak met dr Meijer. Even na 12.00 uur kwam ze me eindelijk ophalen. De uitslagen van het beenmergonderzoek zijn nog niet allemaal bekend, dit komt omdat er deze keer onderzoek is gedaan op de Cytogenetica. De uitslag hiervan duurt ruim 3 weken. Ik ben wel heel erg benieuwd of er iets veranderd is. Bij de diagnose in september 2014 bleek dat ik een defect heb aan chromosoom nr 13.

De bloeduitslagen, (Hb 8.1, Trombocyten 263 en Leukocyten 8.3) waren wederom goed. Ik was benieuwd naar de uitslag van de leverfunctie's. De ALAT was weer verdubbeld met een week geleden, van 99 naar 185, niet goed dus. Het is nu duidelijk dat er een Graft versus Host gaande is aan mijn lever.
De dokter wil voor a.s vrijdag (24 april) een extra bloedonderzoek plannen, naast de leverfunctie's ook op Hepatitis C en Hepatitis E. Verder ga ik morgen, (21, 24, 28 april en 1 mei) weer verder met traject 3 van de Panobinostat pil. De dokter is benieuwd of deze pil de leverfunctie's extra zal belasten. Waarschijnlijk ga ik vanaf vrijdag weer beginnen met een Prednison kuur om de Graft versus Host weer te onderdrukken. Het ziet er naar uit dat ik nu een chronische vorm van Graft versus Host heb. Het klinkt allemaal heel eng, maar in de praktijk ziet men dit steeds vaker gebeuren na een stamceltransplantatie. De dokter ziet eigenlijk graag dat er een kleine reactie plaatsvind, dat betekent dat de afweer actief is. En dat is alleen maar een goed teken. Voor mij is het minder leuk, dat betekent dat ik weer geconfronteerd word met de bijwerkingen van de prednison.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten